SİRKÜLER
2018 / 40:YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARARDA DEĞİŞİKLİĞE GİDİLMİŞTİR.

M E V Z U A T B İ L G İ L E N D İ R M E S İ R K Ü L E R İ

TARİH

09.11.2018

SAYI

2018 -40

 

KONU

YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARARDA DEĞİŞİKLİĞE GİDİLMİŞTİR.

 

9 Kasım 2018 tarihli ve 30590 sayılı Resmi Gazete'de "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 323)" ile "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2012/1)'de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (No: 2018/4)" yayımlandı.

Söz konusu Karar ve Tebliğ ile yapılan düzenlemeler özetle aşağıdaki gibidir.

1) Yatırıma başlanıldığının kabul edilebilmesi için sabit yatırım tutarının en az yüzde onu oranında harcama yapılması zorunluluğu kaldırılmıştır.

Bu Kararın 1 inci maddesiyle; 2012/3305 No.lu Kararın "Yatırım süresi ve tamamlama vizesi" başlıklı 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.

Yapılan düzenlemeyle, yatırıma başlanıldığının kabul edilebilmesi için, yatırımın başlangıç tarihinden sonra arazi-arsa, altyapı, bina-inşaat, makine ve teçhizat (avans ve ön ödemeler dahil) ile diğer yatırım harcamalarına yönelik olarak teşvik belgesinin ilk düzenlendiği tarihteki sabit yatırım tutarı esas alınmak üzere, sabit yatırım tutarının en az yüzde onu oranında harcama yapılması şartı kaldırılmıştır. Böylelikle, yatırımın başlangıç tarihi, teşvik belgesi için Bakanlığa veya ilgili yerel birime müracaat tarihi olarak kabul edilecektir.

Bu düzenleme, 05.10.2016 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir.

 

2) Elektrik enerjisi üretimine yönelik yatırımların tamamlama vizesi "Elektrik Enerjisi Üretimi Yatırımlarında Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamı Harcamaların Tespitine İlişkin Yeminli Mali Müşavir Raporu"nun ibrazı halinde yapılmış sayılacaktır.

Yine bu Kararın 1 nci maddesiyle2012/3305 No.lu Kararın 24 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

Buna göre;

a) Genel teşvik uygulamaları kapsamında düzenlenen elektrik enerjisi üretimine yönelik yatırımların tamamlama vizesi, 9 Kasım 2018 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 2018/4 No.lu Tebliğ ekinde yer alan "Elektrik Enerjisi Üretimi Yatırımlarında Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamı Harcamaların Tespitine İlişkin Yeminli Mali Müşavir Raporu"nun ibrazı halinde yapılmış sayılacaktır.

b) Bu şekilde tamamlama vizesi yapılan teşvik belgeleri kapsamında temin edilen makine ve teçhizatın satışının serbest olduğu, Bakanlıkça ilave herhangi bir işlem yapılmayacağına hükmedilmiştir.

Bilindiği üzere, 2012/3305 Sayılı Karar'ın "Devir, satış, ihraç ve kiralama" başlıklı 22 nci maddesinin birinci fıkrasında, "Yatırım tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın devir, satış, ihraç veya kiralanması, söz konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı doldurmuş olmaları halinde serbesttir." hükmüne yer verilmektedir.

Eklenen fıkra:

(10) Genel teşvik uygulamaları kapsamında düzenlenen elektrik enerjisi üretimine yönelik yatırımların tamamlama vizesi, firmanın teşvik belgesine konu yatırıma ilişkin ilgili kurum tarafından düzenlenen geçici kabul belgesinin tasdikli sureti ile asgari sabit yatırım tutarının sağlandığına ilişkin tebliğle belirlenen yeminli mali müşavir raporunu Bakanlığa ibraz etmesi halinde yapılmış sayılır. Bu şekilde tamamlama vizesi yapılan teşvik belgeleri kapsamında temin edilen makine ve teçhizatın satışı serbest olup, Bakanlıkça ilave herhangi bir işlem yapılmaz. Bu hüküm kapsamında işlem yapılan teşvik belgesinin kısmen veya tamamen iptalini gerektirecek bir durumun ortaya çıkması veya tespiti halinde 28 inci madde hükümleri çerçevesinde işlem yapılır. Bu hüküm daha önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgelerine de uygulanır.

3) Yatırımı öngörülen sürede gerçekleştirilememiş veya henüz kapatılmamış ve ek süre almamış teşvik belgeleri için herhangi bir işlem yapılmaksızın ek süre tanınmıştır.

Bilindiği üzere, 2012/3305 sayılı Kararın 24 üncü maddesinin ikinci fıkrasında "(2) Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda öngörülen sürede gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre verilebilir. Bu şekilde hesaplanan ek sürenin bir yıldan az olması halinde ek süre bir yıl olarak uygulanabilir. Bu Karar kapsamında düzenlenen ve ek süre verilmiş olan sabit yatırım tutarı onmilyar Türk Lirası ve üzerindeki stratejik yatırımlara ilişkin teşvik belgelerine, talep edilmesi halinde ek süre dahil teşvik belgesinde kayıtlı sürenin yarısı kadar daha ilave süre verilebilir." hükmüne yer verilmektedir.

Bu Kararın 2 nci maddesiyle, aynı Karara aşağıdaki geçici 12 nci madde eklenerek, yatırımı öngörülen sürede gerçekleştirilememiş veya henüz kapatılmamış ve ek süre almamış teşvik belgelerinin süresi herhangi bir işlem yapılmaksızın teşvik belgesinde kayıtlı orijinal sürenin yarısı kadar uzatılmıştır.

Yeni eklenen madde:

GEÇİCİ MADDE 12 - (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenmiş ve ek süre almamış teşvik belgelerinin süresi 24 üncü maddenin ikinci fıkrası hükümleri çerçevesinde herhangi bir işlem yapılmaksızın teşvik belgesinde kayıtlı orijinal sürenin yarısı kadar uzatılmış sayılır.

Saygılarımızla….